• Binnen 24 uur een reactie of advies
  • Gratis verzending boven vijfenzeventig euro
  • Kortingscode BLOOMING30 voor 30% korting!

Welke vitamines en mineralen voor huid en haar?

Gepubliceerd op 14 juli 2021 om 13:05

“What you don’t digest, you wear on your skin”.

 

Oei. Is dit zo? En zo ja, wat zou je kunnen doen om je de conditie van je huid en je haar te verbeteren?

We kennen allemaal de geijkte verhalen over dat je minstens 1,5 liter water per dag zou moeten drinken, alcohol en roken liefst zou moeten vermijden en je ‘zo gezond mogelijk’ zou moeten eten.

Maar waarom? Hoe werken deze dingen dan en wat zou je extra kunnen doen om nog beter te zorgen voor je huid en haar?

 

Om te beginnen bestaat je lichaam voor het grootste deel uit water. Dus die 1,5 liter kunnen we allemaal wel plaatsen.  Alcohol droogt (je huid) uit en wordt door je lichaam omgezet in o.a. suikers dus die snappen we ook wel. Roken zorgt voor een vernauwing van de haarvaatjes die je huid van zuurstofrijk bloed voorzien, waardoor je sneller rimpels krijgt. Ook neemt de koolmonoxide de plaats van zuurstof in en koolmonoxide draagt natuurlijk niks bij aan een mooi huidje.

 

Dan gezond eten. Wat verstaan we daaronder? Voor ik hier een heel boekwerk ga schrijven over welke voeding wel en niet gezond is voor de mens (oh, als ik eenmaal begin over dit onderwerp;)) zal ik me richten op de huid en het haar.

 

 

Een paar specifieke vitamines, mineralen en oliën die echt iets voor je huid en haar doen zal ik wat nader toelichten. Zij voorkomen huidproblemen. Zorg dat je in ieder geval geen vitaminetekorten hebt;)

 

  • Vitamine B2: gaat ontstekingen tegen en heeft een belangrijke functie bij wondheling. Voorkomt ook kloofjes op je lippen.

       Zit o.a. in graanproducten, bladgroenten, noten, zuivel, vlees, eieren en orgaanvlees.

  • Vitamine B3: een tekort leidt tot een ruwe en droge huid. Als we iets niet willen is het dat wel;).  Zit o.a. in granen, koffie, biergist, pinda’s, mager vlees, vis en gevogelte .
  • Vitamine B5: die ken je vast nog van de Pantène reclame;). Ook wel pantotheenzuur genoemd. Panthetine betekent overal voorkomend. Zit in veel voedingsmiddelen dus: dat is mooi meegenomen. Te vinden in o.a. tarwekiemen, groenten, fruit, pinda’s, biergist, orgaanvlees, melk, kaas, eieren en zalm. Belangrijk voor een gezonde huid!
  • Vitamine B6: bij een tekort kun je een schilferende huid krijgen en bijvoorbeeld scheurtjes in de mondhoeken. Zit o.a. in volkoren producten, zilvervliesrijst, peulvruchten, eieren, vlees, oesters.
  • Vitamine B8/Biotine: voorkomt haaruitval, grijs worden, huiduitslag en een vale huid. Zit o.a. in zuivel, noten, volkoren granen, groenten (bloemkool en paddenstoelen!) , soja en eieren.
  • Vitamine C: is een anti-oxidant. Is nodig voor de aanmaak van collageen in onze huid. En dat is wat we nodig hebben voor een mooi bindweefsel onder onze oppervlakkige huidlagen. Zit o.a. in (citrus)fruit, tomaten, paprika, alfalfa, broccoli, boerenkool.
  • Vitamine E: beschermt tegen veroudering. Anti-oxidant! Kun je o.a. vinden in plantaardige oliën, zaden, noten, bladgroenten, vis, eieren, melk, boter en vis.
  • Selenium: beschermt o.a. tegen veroudering, zorgt voor een gezonde huid en nagels. Vind je o.a. in paranoten (eet er 2 per dag en je hebt genoeg selenium binnen!), sesamzaad, kool, uien, knoflook, broccoli.
  • Zink: zorgt voor een goede genezing van wondjes op de huid. Heel belangrijk voor gezonde nagels en om je huid gezond te houden. Zit in o.a. vis, schaal- en schelpdieren, eieren, vlees, groenten, oesters, zaden, gist, pijnboompitjes en noten.

 

Een heel lijstje zoals je ziet. Genoeg mogelijkheden om ze via voeding binnen te krijgen ook. Als je zeker wilt zijn dat je geen vitaminetekort hebt: koop een goede multivitamine, of bijvoorbeeld een vitamine C/zink combinatie. 

In mijn orthomoleculaire opleidingen heb ik hier ook e.e.a. over geleerd. Stuur een reactie als je een vraag hebt;)

 

 

-X-

 

Marie-Jeanne

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.